top of page
חיפוש

ט"ו באב – חג האהבה אצל מתבגרים!

התאהבות יכולה להיות רכבת הרים רגשית עבור בני נוער רבים. אבל מה אם לבני הנוער שלנו יש הפרעת קשב וריכוז? האם אנחנו יכולים לצפות לרכבת הרים עוד יותר מסובכת?


מה קורה כאשר ילדכם עם אימפולסיביות או קושי בוויסות רגשי מתאהב מעל הראש?

תסמיני הפרעת קשב וריכוז בהחלט יכולים לסבך את הדברים ואף ליצור סיכונים פוטנציאליים מסוימים. אך, חשוב לזכור שלא כל הילדים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז נאבקים באותה צורה או באותה מידה. הם יכולים לקיים יחסי אהבה מוצלחים בדיוק כמו בני נוער אחרים.

חשוב שנלמד כיצד הפרעת קשב וריכוז יכולה להשפיע על התאהבות, אהבה ומערכות יחסים עבור בני הנוער שלנו. חשוב שנכיר דרכים לעזור לילדים להתמודד עם זה בהצלחה.


תפקיד התפתחות המוח

לילדים עם הפרעות קשב וריכוז יש עיכובים בהתפתחות התפקודים הניהוליים שלהם. מחקרים מראים כי אזורי המוח האחראי על הביצועים נמצאים בפיגור התפתחותי של בין שנה לשלוש שנים. ולכן חשוב לזכור כי ייתכן שהנער.ה בת.ן 17 שלכם עם הפרעת קשב וריכוז אינם בעלי שליטה או שיקול דעת רגשי כמו בני נוער אחרים.

עבור בני נוער מסוימים עם הפרעות קשב וריכוז, עיכוב זה עלול לגרום להם להירתע מלנהל מערכות יחסים רומנטיות. זה לא אומר שהם לעולם לא יהיו מוכנים להסתבך עם מישהו או להתחיל לצאת. זה עלול פשוט לקחת יותר זמן, וזה נורמלי לחלוטין.


רגשות עזים ומיקוד יתר

ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מרגישים לעיתים קרובות רגשות עמוקים יותר משל ילדים אחרים. כאשר בני נוער עם הפרעות קשב וריכוז מתאהבים, רגשות השמחה וההתרגשות יכולים להיות עזים מאוד עבורם. בני נוער עשויים לחוש תחושה עמוקה של אינטימיות וקבלה, אולי בפעם הראשונה. הדבר יכול לעלות להם את הביטחון, דבר שחסר להרבה ילדים עם ADHD.

עם זאת ולמרות שזה אך רק טבעי חשוב לזכור כי רוב בני הנוער עם הפרעת קשב וריכוז מתקשים לנהל ואו לווסת את הרגשות שלהם. אז, הרגשות החיוביים האלה יכולים לפעמים להשתלט ואז כלום לא קיים – החוויה העוצמתית הזו משתלטת על החיים!

יש השלכות טבעיות לאי לימוד, או התנהלות לא נאותה ומתאימה, בני נוער צריכים לזכור זאת ולהעמיד את רגשותיהם על מנת להתמקד בדברים שאינם הזוגיות שלהם. עם זאת, פעולה זו דורשת את התפקודים הניהוליים - משהו שילדים עם ADHD מתקשים איתו.

זה נהדר לראות מתבגר.ת מאוהבים, מאושרים, גם אם ה קצת יוצא משליטה אבל מה קורה כאשר הקשר מסתיים?

עבור בני נוער מסוימים עם הפרעת קשב וריכוז, מערכות יחסים מסתיימות באותה עוצמה כפי שהתחילו. תחושות שליליות של אובדן, עצב וכאב עשויות להיות עוצמתיות ולא פחות מכל הטוב שהיה.

כשזה קורה, חשוב לפקוח על סימני דיכאון. בעיות נפשיות כמו דיכאון וחרדה שכיחות בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. מעבר לזה, אין הרבה מה שאנחנו יכול לעשות מלבד לתמוך בהם.

תגידו לילד.ה שלכם שאתם מצטערים שזה כל כך כואב, ושאתה תמיד כאן כדי לדבר. אם הם מחליטים לשתף אל תהיה שיפוטיים – תקשיבו!


אימפולסיביות והתנהגות מסוכנת

בני נוער עם הפרעות קשב וריכוז מתקשים לעיתים קרובות בשליטה בדחפים ולעמוד בפיתוי. הם נוטים לפעול או לדבר בלי לחשוב קודם. זו אחת הסיבות שבני נוער עם הפרעות קשב וריכוז לעיתים קרובות נמצאים בהתנהגויות סיכון יותר מבני גילאים. תוסיפו תשוקה ורגשות ברמה גבוה לתערובת ותקבלו סלט רגשי שמקשה על המתבגרים להתאפק.

הם עלולים להיות כל כך נרגשים שהם יפעלו בצורה שהיא חזק מדי ובכך עלולים להפחיד שותפים פוטנציאליים. הם עלולים למהר למערכת יחסים מבלי שיקול דעת אם זה קשר טוב ובריא וימצאו עצמם עם כאלו שאינם מתאימם להם אך ילחמו להישאר וישכנעו את כולם שטוב להם. ולפעמים, בני נוער עם הפרעות קשב וריכוז ייקחו סיכונים מיותרים כדי למשוך את תשומת ליבם של מישהו שהם באמת אוהבים.


פעילות מינית היא תחום בו לעיתים קרובות בני נוער עם אימפולסיביות נקלעים לצרות. מחקרים מראים כי בני נוער עם ADHD נוטים יותר לקיים יחסי מין בגיל צעיר יותר מבני גילם. הם גם נוטים פחות להשתמש בהגנה – ובנות עם הפרעת קשב נמצאות בסבירות גבוהה פי 4 להריונות לא מתוכננים.

שוב, נושאי התפקודיים הניהוליים הם הסיבה. בני נוער עם הפרעות קשב וריכוז פשוט לא מסוגלים לבלום, לשקול את ההשלכות של מעשיהם, ולעשות בחירות מתחשבות. זה נכון במיוחד אם הם לא נוטלים תרופות לטיפול ב- ADHD.


מה אנחנו כהורים, מבוגרים יכולים לעשות?

דברו עם ילדכם על יחסי מין מגיל צעיר, על התנהלות והתנהגות עם במין השני, מה הם קווים אדומים – ותחזרו על הדברים כמה פעמים בשנה בכל גיל. דברו על אמצעי מניעה – זה לא נעים אבל אתם חייבים להיות המקור האמין למין!

בני נוער בדרך כלל לא להוטים לחלוק את חייהם הפרטיים עם הוריהם. סביר להניח שלא תוכלו לקבל הרבה מידע לאופן בו ילדכם מתמודד עם הרגשות הנלווים להתאהבות. חשוב להיות זמין כאשר ילדכם אכן רוצה לדבר.

תגדירו גבולות בנושא דייטים, לינה אחד אצל השנייה. אל תהססו להתקשר לאמא של הנער.ה כדי להכיר וליישר קו. אולי הם לא ישמחו מהרעיון אבל יש חשיבות למעורבות שלכם בלמנוע את מצבי הסיכון אליהם ההתאהבות יכולה לקחת אותם!

התאהבות וניהול קשרים ראשונים טובים היא חוויה עוצמתית לכל בני הנוער. עבור בני נוער עם הפרעות קשב וריכוז, שעשויים להיאבק בכישורים חברתיים ולהרגיש מבודדים, זה יכול לעשות הבדל עצום בהרגשתם כלפי עצמם. כך שגם אם העשרה שלך נסחפת ברגשות, חשוב לתמוך בקשר – ובילדכם.

bottom of page