top of page
חיפוש

הפרעת קשב וריכוז ויחסי אחים

להיות הורה לילד עם הפרעת קשב וריכוז יכול להיות מאתגר ואפילו קשה. להורים חשוב להציג בפני ילדיהם, שהם אוהבים אותם באותה מידה, אבל הם נדרשים להתחשב לעיתים קרובות יותר בצרכיו של ילד עם הפרעת קשב וריכוז, וללמוד איך לשמור על איזון מתמיד בין תשומת הלב הניתנת לכל אחד מהילדים במשפחה.


כאשר יש ילד עם ADHD במשפחה, זה נפוץ שהאחים ירגישו קנאה ויתנהגו בכל דרך, אפשרית, על מנת לזכות בתשומת הלב של ההורים. הם יפעלו כדי לקבל את תשומת לבם, בין, אם באמצעות התנהגות מרצה והן באמצעות התנהגות שלילית . זאת מכיוון שבחוויה של האחים ההורים עסוקים עם האח בעל הפרעות הקשב והריכוז "השונה" ופחות איתם.

ילד עם הפרעות קשב וריכוז דורש תשומת לב רבה: אם זה ריצות לטיפולים שונים, חוגים או צורך בתיווך מוגבר בהכנת שיעורי בית. התנהגותם של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז עשויה להקשות על קשרים חברתיים וקיים קושי בשיתוף ובמשחק עם חברים. האחים באופן טבעי מתרחקים מהתנהגויות כאלו. פעמים רבות, נראה שהאח בלי הפרעת קשב וריכוז יעדיף ללכת לשחק אצל חברים ויתחמק מלהזמין אותם אליו הביתה, בשל חוסר הנוחות והחשש מהתנהגות האח עם הפרעת קשב וריכוז.

גם בית ספר הוא גורם המשפיעה על יחסי אחים. שני האחים עשוים להפריע בבית הספר. האח עם הפרעת קשב וריכוז עשוי להפריע להתנהלות המורים בבי"ס בשל התנועתיות שלו. האח בלי ההפרעה עשוי לראות את בית הספר כמקום מפלט מהתסכולים בבית ולפרוק את הקשיים ואת התסכולים בבי"ס.

אחים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז לרוב מדווחים על קשיים מול האח המאובחןכגון: תחושת קיפוח, תחושת קורבנות להתנהגותם התזזיתית של אחיהם, מניפולטיביות ושליטה. לכך מתווסף חוסר יכולות של הילד לצפות התפרצות או התנהגות אימפולסיביות של אחיו. אחים מדווחים גם על רגשות בושה, שנאה ועוינות שלפעמים לא באמת רוצים להרגיש, אך לא יכולים להכיל את התנהגויות של האח עם הפרעת קשב. מנגד, האח עם הפרעת הקשב מרגיש גם הוא תסכול וכעס בעיקר בשל תחושת השונות שבו שאינה מובנת לו עד הסוף. לרוב הוא מתקשה להבין עד הסוף מדוע הוא שונה מאחיו.


כיצד נאזן את מערכות היחסים בתוך המשפחה?

מה בכל זאת אפשר לעשות על מנת לגשר על מערכת היחסים בין האחים ולהכניס קצת שלווה למשפחה?

  • תאמו ציפיות, חוקים וכללים הורים לילד בלי הפרעת קשב מצפים ממנו להתנהל אחרת מאחיו. לכאורה, הוא אמור לעמוד בציפיות שלנו להתנהגות "נכונה" וטובה לעומת האח. חשוב לזכור שהאח הרגיל, גם הוא ילד שצריך גבולות וחוקים באותה מידה כמו האח עם הפרעת קשב וריכוז. לכן חשוב לתאם ציפיות לתמלל לשני האחים באותה מידה. החוקים בבית צריכים להיות ברורים וחשוב להגדיר חובות וזכויות של כל אחד מבני המשפחה.

  • להיות הוגנים בדיוק כמו שאתם לא צריכים להיות קשים במיוחד על הילדים שאין להם הפרעת קשב וריכוז, אתם לא צריכים להיות סלחניים מדי עם הילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז. עליכם להיות ברורים לגבי חוקי הבית ולאכוף אותם באופן שווה עם כל הילדים.

  • התייחסות אישית - פנקו את הילדים שלכם כל אחד בפני עצמו, תהיו נגישים לכל ילד בהתאם לצרכים שלו או שלה, בדיוק כמו שאתם מתייחסים לילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז.

  • זמן איכות - פנו זמן לכל אחד מהילדים שלך, דבר זה יגרום להם להרגיש מיוחדים וחשובים. זמן איכות לבד, זמן עם כל ילד עוזר לשמור על איזון עם הילדים וממזער את הטינה שהם עלולים להרגיש כלפי תשומת לב הגדולה לכאורה כלפי האח עם הפרעת קשב וריכוז.

  • פעילות פנאי - תדאגו שהילדים יהיו מעורבים בחוגים. לאחים של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, וילדים עם הפרעה הדבר יכול לספק פורקן. חשוב ולתת להם תחושה של מסוגלות עצמית ושליטה.

  • תקשורת פתוחה - שימרו על ערוצי תקשורת פתוחים כל הזמן. אל תסתירו את הפרעת הקשב של ילדכם. תעזור לילד שלכם להרגיש בנוח עם זה, להבין את זה, ללמוד על ההפרעה על מנת שיכיר אותה וידע לקבל אותה.

  • להתמקד בבית הספר - תעקבו אחר הציונים של הילדים שלכם והדיווחים שלהם מבית הספר. בית הספר יכול להיות אינדיקטור טוב לדעת האם נדרשת תמיכה נוספת בבית.

  • בניית אמון בין אחים - עזרו לילדים שלכם לבלות זמן ביחד. העובדה שיש אח אחד עם ADHD היא "נורמלית", ולכן הם צריכים ללמוד לחיות, לשחק ולפעול ביחד. נסו לשחק משחקים של הורים נגד ילדים על מנת שאלו ילמדו להתנהל יחד.

  • אמפתיה ושיח רגשי - למדו את ילדכם לנהל שיח רגשי, שקפו להם את הרגשות כך הם ילמדו לדבר שיח רגשי ולהיות יותר אמפתיים לאח עם ההפרעה וגם לאחרים. תיצרו תנאים המאפשרים הבעת רגשות ללא שיפוטיות וביקורתיות.

  • התכוננו לעליות ומורדות - יהיו רגעים שבהם לילד עם הפרעת קשב וריכוז יהיה קשה וגם לכל בני המשפחה, אבל הרגעים האלה לא כל הזמן קיימים. אתם צריכים להתאים, ללמוד, ולהיות סבלנים - עם כל אחד מהילדים שלכם באותה מידה.

לסיכום,

משפחה בה גדל ילד אחד לפחות עם הפרעת קשב וריכוז חווה קשיים רבים ביניהם קשיים רבים ביחדי אחים. האווירה בבית לרוב לחוצה וההורים מרגישים כמי שמכבים שרפות כל הזמן. תחושה זו נובעת בעיקר בשל המאפיינים של ההפרעה שבא בכל משפחה בעוצמות אחרות אך יש בהם דמיון רב. חוקים וכללים, שיח רגישי ותקשורת פתוחה, וזמן איכות עם כל אחד מהילדים מהווים את הבסיס לשינוי ביחסי האחים בנוסף ליחס הוגן בין האחים ושיוויון בחוקים וכללים בבית. יחסי אחים יכולים להיפגע ולהגיע למצבים שבו אח עם הפרעת קשב וריכוז הוא הדומיננטי ושולט בחיי במשפחה ולרוב זה לא בדרך נעימה ומונע מהמשפחה לייצר חוויות נעימות וחיוביות שליוו את הילדים כזיכרון חיובי בבגרות וכמבוגרים.

bottom of page