top of page
חיפוש

כדאי להכיר - 9 תחלואות שמתחפשות להפרעת קשב וריכוז

עודכן: 17 ביוני 2021


הפרעת קשב עם או בלי היפראקטיביות (ADD/ADHD) היא ההפרעה ההתנהגותית השכיחה ביותר בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים, אך מאובחנת בעיקר אצל ילדים כבר בגיל הרך – גיל בית ספר.

ההפרעה התפקודית קיימת בדרך כלל הן בבית והן בבית הספר ומשפיעה במידה בולטת על יחסי החברה של הילד ועם זאת חשוב לזכור כי הקושי לא מתחיל בשעה 8:00 עם הצלצול ומסתיים בשעה 14:00 עם סיום הלימודים.

מהשטח ניתן לראות כי לטווח ארוך ADHD משפיעה לרעה על ההישגים הלימודיים, ההצלחה המקצועית וההתפתחות הרגשית-חברתית.

הקווים המנחים שפורסמו במדריך לאבחנות פסיכיאטריות DSM IV, ובהם כלולות תסמונות של הפרעת קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות, הם הבסיס לאבחנת הלקות על ידי אנשי מקצוע.

האבחון והטיפול בילדים עם ADHD נעשה על ידי מספר אנשי מקצוע מתחומים שונים: אנשי חינוך, פסיכולוגים, רופאים, מרפאים בעיסוק, עובדים סוציאליים ועוד. האבחון נעשה ע”י: נירולוג, פסיכיאטר, רופא להתפתחות הילד שעבר בכשרה בתחום וגם רופא משפחה או ילדים שעבר הכשרה בתחום. פסיכולוג יכול לאבחן אך לא יכול לתת טיפול תרופתי במידת הצורך. כיום יש טיפולים מגוונים המהווים רשת תמיכה למאובחנים עם קש”ר.


במאמר זה אבקש להציג תחלואות שמתחפשות להפרעת קשב וריכוז ADHD שיש להכיר אותם, כדי למנוע אבחון שגוי.


1. אנמיה ומחסור בברזל – על פי נתוני משרד הבריאות כ-40% מהפעוטות/ ילדים סובלים מאנמיה. מחסור בברזל אצל תינוקות וילדים, התסמינים כוללים עצבנות, חוסר יכולת להתרכז, מיומנויות קוגניטיביות פגומות וטווח קשב קצר. ילדים עם הפרעת קשב וריכוז גם להראות תסמינים של חוסר היכולת להתרכז והם מוסחים בקלות.


2. אלרגיות למזון, רגישויות למזון וחסרים תזונתיים – מסתבר שיש ילדים שיש להם תגובה שלילית לכימיקלים במזון, כגון, מונוסודיום גלוטמט, צבע אדום, סירופ תירס או תוספים נוספים. תגובות אלו יכולות לכלול כעס, חרדה, אימפולסיביות, היפראקטיביות וחוסר הריכוז. זה לא נחשב לאלרגיה למזון, אך תגובה לחומרים כימיים במזון.


3. סוכר נמוך בדם – (היפוגליקמיה) יכול גם לחקות את התסמינים של הפרעת קשב וריכוז. היפוגליקמיה בילדים עלולה לגרום לתוקפנות, היפראקטיביות, חוסר היכולת לשבת בשקט, וחוסר היכולת להתרכז. בדיקת דם פתרון קל, פשוט ויעיל.

***כיצד מאבחנים? באמצעות בדיקות דם לבדיקת רמות סוכר נמוך או מחסור בברזל אנמיה.***


4. בעיות שמיעה – ילדים עם ליקויי שמיעה מתקשים לשים לב לכך שהם לא שומעים או שהתנהגותם לא תואמת בגלל חוסר היכולת שלהם לשמוע כראוי. ילדים עם בעיות שמיעה יתקשו לעיתים במצבים חברתיים, לא יהיו קשובים להוראות והנחיות, יתקשו לשבת לאורך זמן ויתכן חוסר שקט פנימי וחיצוני, דפוסים התואמים התנהגות של הפרעת קשב וריכוז. הקפידו על בדיקה שגרתית.


5. בעיות ראייה - גם הם מהווים גורם לחוסר שקט פנימי והתנהגות עם סממנים של הפרעת קשב וריכוז הבאים לידי ביטוי בעיקר בתחומים הלימודיים. הקפידו על בדיקה שגרתית.


6. הפרעות בעיבוד חושיות (SPD) – הפרעות אלה מאופיינות בהבנה או רגישות יתר הבאה לידי ביטוי בכל החושים או חלקם: מגע, תנועה, תנוחת גוף, קול, טעם, ראייה, או ריח. רגישות יתר זו יכולה להוביל להתנהגות הדומה לזו של הפרעת קשב כי כאשר הילד רגיש לריח מסוים (כמו ריח של בושם או אוכל) הוא נכנס לחוסר שקט, חוסר ריכוז ועוד סממנים של הפרעת קשב וריכוז.


7. הפרעות שינה – למרות שילדים עם הפרעות קשב וריכוז ידועים שהם בעלי קשיי שינה, יכול להיות או לא שיש להם הפרעת שינה. חוסר היכולת לישון טוב בלילה מפריעה לפעילויות בשעות היום רבות. ילדים שאינם ישנים טוב בלילה לעיתים רבות מתקשים להתרכז, לתקשר, ועלולים לסבול זיכרון לטווח קצר ירד. ילדים עם הפרעת קשב וריכוז עלולים להיתקל בתסמינים אלו, שאינם קשורים למקבלים לשנת לילה טוב (2006 http://www.ninds.nih.gov).


8. תת פעילות בלוטת תריס - תת פעילות בלוטה תריס כולל גם סימפטומים של חוסר יכולת להתרכז ובעיות זיכרון הדומים לסממנים של ADHD.


9. הגדלת “השקד השלישי” - הגורמת לחסימת הנשימה דרך האף עלולה לגרום לבעיות נוספות אם לא מאבחנים ומטפלים בה כנדרש, וביניהן: בעיות התנהגות, הפרעות קשב וריכוז.


במאמר זה הצגתי תשע תחלואות שמתחפשות להפרעת קשב וריכוז. אין ספק כי את רובן ניתן יכולים לבדוק לבד לפני שרצים לאבחונים השונים.

לכן, ביום שבו נאמר לכם שכדאי שתעשו לילד אבחון להפרעת קשב וריכוז עצרו רגע ותתחילו בבדיקות הבאות:

  1. בדיקת דם לבדוק אם יש אנמיה, אם יש חוסר בסוכר ולבדוק את פעילות בלוטת התריס

  2. בדיקת ראייה, בדיקת שמיעה, בדיקת שקד שלישי.

  3. תעשו מעכב אחר שעות השינה של הילד, מתי הולך לישון, איך הוא ישן, האם מתעורר, מסתובב הרבה בזמן השינה, מתקשה להתעורר בבוקר למרות שישן שינה מרובה.

לאחר שאספתם את המידע והנתונים פנו לרופא המשפחה להתייעצות. בכל נושא הוויסות החושי ניתן היום כבר מגיל צעיר לראות אם קיים קושי זה – הוא לא מגיע פתאום בגיל חמש שש ולכן אם הילד מגיל צעיר בעייתי עם מרקמים שונים של אוכל, בגדים, ריחות יתכן והטיפול צריך להיות סביב בעיית הוויסות וזו אינה הפרעת קשב.

כהורים זה התפקיד שלנו לעשות עבודת מחקר, לעשות ולפסול כל בדיקה לפני שאנחנו הולכים לרופא שיאבחן את הילדים עם הפרעת קשב וריכוז.

bottom of page